FAQ

Find svarene på de spørgsmål, vi oftest bliver stillet

Biltyper

Hvad er en hybridbil?

En hybridbil er det miljøvenlige alternativ til en normal benzin- eller dieselbil. Bilerne bruger både el og benzin eller diesel til at skabe fremdrift, og er dermed mere miljøvenlige en de klassiske benzin- eller dieselmotorer. En hybridbil fra Toyota kører op til 50% på ren el og skal aldrig lades op.

Hybridbil eksempler: Toyota Yaris Hybrid, BMW i8, Volvo XC60 T6

 

Hvad er en hatchback?

Hvis du kombiner en sedan og en stationcar, så får du en hatchback. Modeltypen er særdeles populær, grundet at den har et stort bagagerum med en skrå bagklap. Imod sætning til en sedan, kan man i en hatchback ligge bagsæderne ned, og dermed udvide bagrumspladsen.

Hatchback eksempler: Toyota Corolla, VW Scirocco, Ford Focus

 

Hvad er en coupé?

En coupé har fantastiske køreegenskaber, og er kort sagt den sporty version af sedan. Bilen har et lukke karrosseri med 2 døre, og hvis den har bagsæder, kaldes det en coupé 2+2. Biltypen er hverken rummelig eller praktisk, men det skal en sjov bil heller ikke være!  

Coupé eksempler: Audi TT, Mercedes C-Klasse, BMW 4 Coupe

Hvad er en crossover?

En crossover er ofte lidt billigere end en SUV, grundet det er en viderebygning på en i forvejen lanceret model. Crossovere har et hævet karosseri, hvilket given dem et ”sporty offroad look”. Denne klasse bliver sjældent lavet med firehjulstræk, og er derfor knap så gode i terræn sammenlignet med en SUV.

Crossover eksempler: Ford Focus Active, Mitsubishi ASX, Volvo XC40

 

Hvad er en SUV?

SUV - Compact Sport Utility Vehicle var i 2017 en af de bedst sælgende bilklasser i Danmark. Bilen i sig selv, minder lidt om en stationcar, dog med et mere robust karosseri og ofte med 4-hjulstræk. SUV’er har god rummelighed, og klarer sig godt i Euro NCAP sikkerhedstest. SUV er en bil du stiger ind i, ikke ned i.

SUV eksempler: VW T-Roc, Opel Grandland X, Seat Ateca

 

Hvad er en MPV?

MPV - Multi Purpose Vehicle er en blanding mellem en almindelig personbil og en minibus. Bilklassen er kendt for sin store rummelighed, og kan ofte have op til 7 passagerer med. Bilen har gode indstigningsmuligheder, da de fås med skydedøre.

MPV eksempler: Renault GRAND SCENICFord S-MAX, VW Touran

Hvad er en stationcar?

I en stationcar får du et stort bagagerum, som er i forlængelse med taget. Bilen er særdeles populær blandt danske børnefamilier, grundet rummeligheden i bagagerummet og på bagsæderne. Bilens kørekomfort kan i nogle tilfælde være lidt svækket grundet bilens udformning.

Stationcar eksempler: Toyota Corolla, VW Passat, Renault Megane

 

Hvad er en sedan?

En sedan har den traditionelle bilform, hvor bagagerummet ikke er tilgængelig fra bagsæderne i bilen. En sedan er ikke lige så rummelig som en stationcar, men har grundet formen en mere komfortabel kørekomfort.

Sedan eksempler: Volvo s80, Audi A6, BMW 320

Varebil

Hvordan kan en varebil finansieres?

Hos Via Biler kan du både købe og erhvervslease din kommende varebil. Hvad der er den bedste løsning for dig, afhænger af din situation. Kontakt os for en uforpligtende snak om dine muligheder for køb eller leasing af din nye varebil.

 

Hvordan kan jeg indrette min varebil?

Der er mindst tusindvis af muligheder for, hvordan du kan indrette din varebil - men først og fremmest skal den indrettes, så den passer til dine ønsker og de behov, du har i din hverdag. Hos Via Biler samarbejder vi med de førende leverandører inden for indretning af varebiler, og sammen med dig finder vores erhvervsrådgivere den bedste løsning til lige netop din varebil.

Er der bestemte lovkrav til en varebil?

For at beskytte føreren og eventuelle passagerer mod løse genstande i varerummet, skal varebiler ifølge loven have en indvendig afskærmning mellem førerrummet og varerummet. Du kan selvfølgelig regne med, at alle vores varebiler lever op til alle lovkrav.

 

Hvad er forskellen på varebil, varevogn og kassevogn?

Kært barn har mange navne - men i virkeligheden er der ingen forskel på de tre biltyper. I lovmæssig forstand indbefatter alle definitionerne en bil uden bagsæder. I stedet for bagsæder har en varebil - eller en varevogn eller en kassebil - et varerum, der kan indrettes lige som du og din virksomhed ønsker det.

Kan en varebil købes momsfrit?

Når du har en momsregistreret virksomhed, har du mulighed for at fratrække momsen, når du køber en varebil på gule plader. Det har dog den betingelse, at du ikke bruger din varebil til private formål. Hvis du ønsker at bruge den privat, skal du registrere varebilen på papegøjeplader.

Serviceaftale

Jeg har tegnet en Via Biler Serviceaftale – hvad nu?

Din Via Biler Serviceaftale er aktiv fra kontraktstart.

Alt efter om aftalen er oprettet før eller efter den 17. i måneden, vil du blive opkrævet første ydelse i indeværende eller efterfølgende måned. Regningen kan tilmeldes PBS/NETS.

Bemærk, at en Via Biler Serviceaftale er en måned forudbetalt.

 

Hvad sker der, hvis jeg kører flere kilometer end forventet i min serviceaftale?

Hvis du kører flere kilometer end aftalt i din serviceaftale, skal aftalen hurtigst muligt rettes, så den afspejler dit faktiske forbrug. Kontakt derfor vores servicerådgivere på serviceaftale@viabiler.dk.

Hvordan forlænger jeg min serviceaftale?

Når din serviceaftale er ved at udløbe, bliver du automatisk kontaktet af en af vores servicerådgivere, der vil hjælpe dig med at forny din aftale.

Vil du gerne snakke med os angående en forlængelse, og har du endnu ikke hørt fra os, kan du kontakte os via e-mail på serviceaftale@viabiler.dk.

 

Hvad er en serviceaftale?

Med en Via Biler Serviceaftale slipper du for at bekymre dig om værkstedsregninger, da du betaler en fast månedlig ydelse for alle serviceeftersyn inkl. reservedele og reparationer af din bil på vores autoriserede værksteder.

Serviceaftalen giver tryghed for dig og din bil, da du ikke længere skal bekymre dig om din biløkonomi og sikrer dig højest mulig gensalgsværdi for din bil. Samtidig kan den skræddersys, så den passer til netop dine behov.

Hvad sker der, når min serviceaftale udløber?

Når din serviceaftale er ved at udløbe, bliver du automatisk kontaktet af en af vores servicerådgivere, der vil hjælpe dig med at forny din aftale.

Har du mod forventning ikke hørt fra os, kan du kontakte os via e-mail på serviceaftale@viabiler.dk for at høre mere om dine muligheder.

 

Hvordan opsiger jeg min serviceaftale?

Hvis du ønsker at opsige din serviceaftale hos Via Biler, bedes du kontakte os på serviceaftale@viabiler.dk. Vi vil herefter tage kontakt til dig med hensyn til videre forløb.

 

Hvad sker der med min serviceaftale, hvis jeg sælger min bil?

Hvis du sælger din bil, beder vi dig dig hurtigst muligt kontakte os via e-mail på serviceaftale@viabiler.dk, så vi kan aftale det videre forløb.

Finansiering

Kan jeg låne penge uden udbetaling?

Finansiering er en afgørende del af et bilkøb. Vi samarbejder med flere finansieringsselskaber, så vi altid kan give dig det bedste tilbud - uanset om du vil lægge en udbetaling eller ej, eller om du foretrækker privatleasing.

Værksted

Hvad koster et serviceeftersyn?

Prisen på et serviceeftersyn er individuel og afhænger af din bils stand og alder. Kontakt dit lokale Via Biler-værksted for at få et tilbud.

For at være sikker på at bilen går igennem synet første gang, tilbyder vi dig desuden at lave et testsyn. Under testsynet gennemgår vi din bil for eventuelle fejl og mangler inden det periodiske syn. Det tager ca. en halv time, og finder vi noget, der skal repareres, kontakter vi dig altid, inden vi sætter reparationen i gang. Book tid til et testsyn hos din lokale Via Biler.

 

Hvor skal jeg vente, mens bilen er på værksted?

Alle Via Biler-værksteder har et venteområde, hvor du frit kan sidde, indtil din bil bliver klar igen. I vores venteområder er der selvfølgelig gratis kaffe og te på kanderne samt aviser og WiFi til fri afbenyttelse, så ventetiden forhåbentlig ikke føles så lang.

Hvor tit skal min bil undervognbehandles?

Når du sørger for at holde din bil beskyttet mod eksempelvis rust, holder bilen længere, og du slipper for nogle af reparationsudgifterne. Samtidig bevarer du en del af bilens gensalgsværdi.

Hvor ofte din bil bør have undervognsbehandling og rustbeskyttelse, afhænger blandt andet af dens pris og alder samt dit kørselsmønster. En generel tommelfingerregel er, at bilen bør undervognsbehandles hvert 2. år. Nogle biler kan klare sig med færre undervognsbehandlinger, mens andre vil have godt af at blive undervognsbehandlet oftere.

Er du i tvivl om, om det er tid til en undervognsbehandling? Slå et smut forbi dit lokale Via Biler-værksted, så hjælper vi dig med at vurdere din bils behov.

Hvem skal jeg ringe til, når bilen ikke vil starte?

Når du oplever problemer med din bil, kan du altid kontakte dit lokale Via Biler-værksted. Måske kan vores medarbejdere hjælpe dig videre med det samme - eller måske er den bedste løsning at aftale en tid og få bilen forbi værkstedet så hurtigt som muligt.

Har du en serviceaftale på din Ford, Toyota, Renault eller Dacia hos Via Biler, har du sandsynligvis gratis vejhjælp i hele Europa* og kan derfor blive afhjulpet på stedet.

*Vær opmærksom på producenternes særlige betingelser i forhold til gratis vejhjælp - fx betingelser om bilens alder og lign.

 

Må jeg kigge ud på værkstedet?

Energien på et værksted er altid summende og spændende, så vi kan godt forstå, at mange gerne vil kigge ud. Vores værksteder er selvfølgelig altid åbne for vores kunder. Men vi kan jo ikke garantere mod en olieplet på skjorten eller lidt sod på skoene, så alt ophold er på eget ansvar og efter aftale med mekanikeren eller værkstedschefen.

 

Kan jeg få en personlig mekaniker?

Ja, du kan sagtens få dig en personlig mekaniker. Spørg blot på dit lokale Via Biler-værksted. Der skal dog tages højde for, at din foretrukne mekaniker ikke nødvendigvis er til rådighed på den ønskede dag eller det ønskede tidspunkt. Du vil naturligvis altid få tilbudt en af vores andre kvalificerede mekanikere i stedet.

 

Er der garanti på reparationen?

Når du skal have repareret din bil på et af vores værksteder, har du altid to års reklamationsret på eventuelle mangler, som måtte opstå på de dele, som er sat i bilen.

Hvornår kan jeg hente og aflevere bilen på værkstedet?

Skal din bil på værksted, og kan du ikke aflevere den inden for åbningstiderne, kan du altid lægge nøglen i afdelingens nøgleindkast. Kontakt din lokale afdeling for at høre nærmere. Ligeledes kan du, hvis du bliver forhindret i at hente bilen inden for åbningstiden, ringe og aftale med værkstedet, om de skal lægge nøglen til dig.

 

Hvordan booker jeg tid på værkstedet?

Hvis du gerne vil booke en tid på værksted, har du to muligheder.

Du kan enten kontakte dit lokale Via Biler-værksted pr. telefon og bestille en tid, eller du kan booke online via vores hjemmeside. Når du booker din værkstedsaftale online, kan du i ro og mag udvælge tid, dato, sted og ydelse - lige når det passer dig.

 

Hvor længe har I åbent?

Vores salgs- og værkstedsafdelinger har forskellige åbningstider. Du kan altid finde åbningstiderne på både salg og værksted i din lokale Via Biler her.

Skal din bil på værksted, og kan du ikke aflevere den inden for åbningstiderne, kan du altid lægge nøglen i afdelingens nøgleindkast. Kontakt os for at høre nærmere.

Hybrid

Hvad er en hybridbil?

En hybridbil er en bil, der har to motorer - en konventionel benzinmotor og en el-motor. Hybridbiler kører op til 50% af tiden på el og resten af tiden på normal motorkraft og benzin.

De to motorer samarbejder under kørslen og finder selv ud af, hvornår bilen skal køre på el, og hvornår den skal køre på benzin. Det eneste, du skal fokusere på - udover vejen - er den næsten lydløse kørsel og høje kørekomfort.

Dæk

Hvad er forskellen på dæk og hjul?

For mange bruges termerme dæk og hjul lidt i flæng. Vil du gerne være med på, præcis hvad din mekaniker mener, når han taler om dine dæk eller hjul, rydder vi her op i forvirringen én gang for alle:

Dækket er den yderste gummiring

Hjulet består af både gummiringen (dvs. dækket) og fælgen

Lånebil

Hvad koster en lånebil?

Vi ved, hvor svært det kan være at undvære sin bil, når den er på værkstedet med en skade. Derfor tilbyder vi dig en gratis lånebil i hele reparationsperioden, uanset hvilket bilmærke du kører i, og hvilket forsikringsselskab du er forsikret hos.

Hvis du har din bil på mekanisk værksted til eksempelvis service, skift af tandrem og lignende, kan du få en lånebil stillet til rådighed mod et mindre gebyr. Gebyrets størrelse afhænger af dit lokale Via Biler-værksted.

Hvornår kan jeg få en lånebil?

Vi ved, hvor svært det kan være at undvære sin bil, når den er blevet skadet. Derfor tilbyder vi dig en gratis lånebil i hele reparationsperioden, uanset hvilket bilmærke du kører i, og hvilket forsikringsselskab du er forsikret hos.* Vi oplyser altid den forventede behandlingstid og stiller en gratis lånebil til rådighed, indtil din egen bil igen er godt kørende.

Hvis du derimod har din bil på mekanisk værksted til eksempelvis service eller skift af tandrem, kan du få en lånebil til rådighed mod et mindre gebyr. Gebyrets størrelse afhænger af dit lokale Via Biler-værksted.

*En lånebil skal afleveres med samme brændstofmængde og i samme stand som ved udlevering. For 75 kr. om dagen kan selvrisikoen på bilen afskrives.

Privatleasing

Hvordan fungerer privatleasing?

Med privatleasing kender du alle dine udgifter i hele leasingperioden, og du har ingen ekstraomkostninger. Når du indgår en leasingaftale, er serviceaftale med i prisen. For dig betyder det, at du slipper for uforudsete udgifter, når bilen skal til service. Leasingydelserne er faste, og alle reparationer på din bil er inkluderet i aftalen.

Ved din leasingaftales udløb skal du blot aflevere bilen tilbage uden at bekymre dig om bilens værditab. Derefter kan du nemt skifte over til en anden ny bil, hvis du ønsker at prøve andre modeller.

Skade

Jeg er blevet påkørt - hvad gør jeg?

Når din bil får en forsikringsskade, er det eneste, du skal gøre, at melde skaden til forsikringen - så klarer vi resten. Du kommer videre således:

  1. Anmeld skaden til dit forsikringsselskab
    Kontakt dit forsikringsselskab og anmeld skaden. Der er frit værkstedsvalg, så selvom dit forsikringsselskab foreslår et givent værksted, er det dig, der bestemmer, hvilket værksted din bil skal til.
  2. Få skaden besigtiget
    Hvis din bil ikke selv kan køre, skal den bugseres. Når din bil ankommer til vores værksted, besigtiger vi skaden. Vi kigger bilen igennem og tager billeder, som vi sender til forsikringsselskabet. Derefter booker vi tid til reparationen.
  3. Kør i en gratis lånebil, mens skaden repareres
    Hos Via Biler får du altid en gratis lånebil i reparationsperioden ved forsikringsskader. Så mens vi reparerer skaden og tager os af alt papirarbejdet, kan du fortsætte din hverdag som sædvanligt i lånebilen.
  4. Hent din nyvaskede bil
    Når din bil er repareret, sørger vi for, at den bliver støvsuget og vasket. Og så har du din bil igen.

Det er aldrig sjovt at komme ud for en skade. Men som du kan se, hjælper vi med det meste, så det er knap så uoverskueligt. Kontakt dit lokale Via Biler-værksted, hvis uheldet er ude.

Jeg har fået et stenslag - hvad gør jeg?

Er der kommet et - eller flere - stenslag i bilens forrude, skal du ikke vente for længe med at få dem repareret. De kan nemlig risikere at revne. Derfor anbefaler vi, at du får skaden udbedret hurtigst muligt på dit lokale værksted. Det er både den billigste og mindst tidskrævende løsning.

Er du kaskoforsikret, eller har du en bilforsikring, der omfatter glasskader, er det for det meste gratis at få repareret stenslag. Når der er tale om forsikringsskader, hjælper vi naturligvis med det nødvendige papirarbejde til forsikringen.

Langt de fleste reparationer af stenslag foregår helt uden problemer. I få tilfælde kan der dog i forbindelse med reparation komme revner, som kræver, at hele ruden skal skiftes. Det kan vi desværre ikke sikre os mod, og ruden ville under alle omstændigheder kunne være revnet ved kørslen over selv små ujævnheder. Sådanne tilfælde er ikke dækket af værkstedet.

Jeg har fået en skade - hvad gør jeg?

Når din bil får en skade, er det eneste, du skal gøre, at melde skaden til din forsikring – bilen skal vi nok tage os af. Her er en guide til, hvordan du gør:

  1. Anmeld skaden til dit forsikringsselskab
    Kontakt dit forsikringsselskab og anmeld skaden. Forsikringsselskabet vil måske sende dig til et bestemt værksted, men hvis du hellere vil til et andet værksted, er det dig, der bestemmer. Der er nemlig frit værkstedsvalg.
  2. Få skaden vurderet på værkstedet
    Næste step er at få bilen hen til værkstedet. Hvis bilen ikke selv kan køre, skal den bugseres.* Når din bil kommer hen til vores værksted, vurderer vi skaden. Vi bruger 10-15 minutter på at kigge bilen igennem og tage billeder, som vi sender til dit forsikringsselskab. Når det er gjort, booker vi tid til reparationen.
  3. Kør i gratis lånebil, mens skaden repareres
    Ved forsikringsskader får du hos Via Biler altid en gratis lånebil i reparationsperioden. Så mens vi reparerer skaden og tager os af alt papirarbejdet med forsikringsselskabet, kan du fortsætte din hverdag i lånebilen.
  4. Hent din nyvaskede bil
    Når vi har repareret bilen, støvsuger og vasker vi den. Og så har du din bil igen.

Det er aldrig sjovt at komme ud for en skade. Men som du kan se i guiden, kan vi hjælpe med det meste, så det er knap så uoverskueligt, når uheldet er ude.

*Dette gælder, hvis du er omfattet vejhjælp. Hvilken type af vejhjælp du er berettiget til, afhænger af hvilken bil du har købt. Undersøg derfor forholdene for netop din bil.

Byt din bil

Vil I tage min bil i bytte?

Vi giver selvfølgelig en rigtig god byttepris for din gamle bil, når du køber en bil hos os - hvad end den er ny eller brugt.

Er du udelukkende interesseret i at sælge os din bil, køber vi den gerne i ren handel.

Fortæl os om din bil her - så giver vi et godt tilbud.

Brugt bil

Hvad omfatter Via Bilers Tryghedsgaranti?

Vi står inde for kvaliteten af vores brugte biler, og derfor er vi helt rolige ved at give dig en omfattende Tryghedsgaranti, når du køber en brugt bil hos os. Garantien indeholder:

  • Kilometergaranti
    Vi giver fuld kilometergaranti, så du kan stole på, at bilen har kørt de antal kilometer, der står på speedometeret
  • Restgældsgaranti
    Vi har undersøgt, om der er restgæld i bilen, og vi giver dig garanti for, at bilen ikke har nogen restgæld
  • Brugtbilsgaranti
    Vi giver 6 måneders fuld brugtbilsgaranti, så hvis du oplever problemer med bilen de første 6 måneder, fikser vi det for dig
  • Mekanisk tjek
    Vores uddannede teknikere går bilen grundigt igennem og sørger for, at alt lige fra bilens bremser til ophæng, styretøj og motor fungerer perfekt - og vi bruger kun kvalitetsreservedele
  • Kosmetisk tjek
    Vi klargør alle vores brugte biler - både indvendigt og udvendigt - så de skinner

Hvor længe er der garanti på min brugte bil?

Vores brugte biler holder, hvad de lover. Derfor giver vi dig en omfattende Tryghedsgaranti, når du køber brugt bil hos os. Som en del af vores Tryghedsgaranti giver vi dig garanti på din brugte bil de første 6 måneder, og du har selvfølgelig 24 måneders reklamationsret.

Hvad er min brugte bil værd?

Når du overvejer at sælge din brugte bil, er det vigtigt at vide, hvad den er værd, og hvad du kan få for den på brugtbilsmarkedet. Hos Via Biler gør vi os umage for at give dig den helt rigtige pris.

Kom forbi dit lokale bilhus med din brugte bil - så tager vi et kig på den og en prøvetur og giver dig et bud.

Syn

Hvor længe må jeg vente med at få synet min bil?

Vær opmærksom på sidste frist for synsdato, som generelt skal overholdes.

Hvis du overskrider fristen for syn, orienteres politiet, som potentielt kan konfiskere dine plader, hvis du har kørt meget længe uden at få bilen synet. Den enkelte synshal har ikke tilladelse til at konfiskere dine plader, hvis du kører til syn, efter synsfristen er udløbet.

Hvornår skal min bil synes?

Det første syn af din bil finder sted 4 år efter, at bilen er indregistreret første gang. Når bilen skal til syn, modtager du en indkaldelse fra Trafikstyrelsen. Din indkaldelse bliver enten sendt med posten til din adresse eller via din digitale e-boks. Efterfølgende skal din bil synes hvert 2. år.

For at være sikker på at din bil går igennem synet første gang, tilbyder vi dig at lave et testsyn - og dét uanset hvilket mærke din bil er. Under testsynet gennemgår vi din bil for eventuelle fejl og mangler inden det periodiske syn. Testsynet tager ca. en halv time, og hvis vi finder noget, som skal repareres, kontakter vi dig altid, før vi sætter reparationen i gang. Book tid til testsyn hos din lokale Via Biler.

Vejhjælp

Hvordan virker min vejhjælp?

Hvilken type af vejhjælp du er berettiget til, afhænger af hvilken bil du har købt. Undersøg derfor forholdene for netop dit bilmærke.

Har du en serviceaftale på din Ford, Toyota, Renault eller Dacia hos Via Biler, har du sandsynligvis gratis vejhjælp i hele Europa.* Husk at skrive telefonnummeret til vejhjælpen ned og medbringe det, så du har det, hvis uheldet er ude.

*Vær opmærksom på producenternes særlige betingelser i forhold til gratis vejhjælp – f.eks. betingelser om bilens alder, overholdt service og lign.

Cookies er for hjemmesider, hvad benzin er for biler! Når du bruger siden, godkender du, at vi bruger cookies. Læs mere her.

OK