Nye faste delebilspladser indviet i København

København skal være grønnere. Budgetaftalen for 2022 i Københavns Kommune fra september fastslår, at det bl.a. skal ske ved i det kommende år at omdanne 900 parkeringspladser til faste delebilspladser. I denne uge indvies nogle af de første nye faste delebilspladser, som Toyotas delebilstjeneste, KINTO Share, har fået tildelt. Dermed mere end fordobler selskabet sit antal af delebiler på gaden og gør samtidig klar til at sende et trecifret antal delebiler samme vej efter nytår.


Hver delebil med fast parkeringsplads kan ifølge udenlandske undersøgelser erstatte hele seks private biler og dermed bidrage til en øget reduktion af CO2, kvælstofilter og partikler. Det er en af årsagerne til, at Københavns Kommune i september indgik budgetforlig om at omdanne 900 normale parkeringspladser til faste delebilspladser i løbet af det kommende år.

Nu indvies de første nye, faste delebilspladser, som Toyotas delebilstjeneste, KINTO Share, har fået tildelt. Der er tale om 32 nye pladser fordelt på 20 lokationer på Vesterbro, Islands Brygge, Indre by og Valby samt også nogle stykker på Frederiksberg.

Kommunens budgetforlig for 2022 fra september betyder, at endnu flere faste delebilspladser er på vej de kommende måneder. Delebilstjenesten KINTO Share planlægger således også at sende et trecifret antal delebiler ud til de faste pladser i løbet af de næste måneder.

Altid sikret parkeringsplads

Delebiler på faste delebilspladser – det såkaldte ”back-to-base” koncept – skal altid returneres samme sted, de er hentet. Det betyder, at man som bruger altid er sikret en parkeringsplads, når man er færdig med at benytte delebilen. Samtidig vil beboerne i området omkring de faste delebilspladser altid have en delebil i nærheden, som de også kan komme af med igen nær deres bolig.

Der er i storbyer en generelt stigende tendens til at dele biler i stedet for at eje sin egen bil. Indvielsen af de 32 nye, faste delebilspladser med KINTO Share delebiler, er derfor helt i tråd med nutidens trend. De skal udover at sikre en reduktion af CO2, kvælstofilter og partikler i byen også medvirke til at mindske trængslen på vejene i København ved at erstatte op til seks gange flere private biler.

”Vi ser en stigende interesse især blandt københavnerne for et mere holdbart alternativ til det at eje en bil. Det er noget, som vi vil bidrage til at sikre med smart og tilpasset mobilitet tilpasset situationen og den enkeltes behov,” siger Bo Svane, der er Mobility & New Business Manager hos Toyota i Danmark.

Transformation til mobilitetsvirksomhed

Det er blot et år siden, at Toyota lancerede KINTO, der skal være med til at sætte yderligere fart på koncernens transformation fra bilproducent til mobilitetsvirksomhed.

Der findes lige nu fem forskellige mobilitetskoncepter på globalt plan under KINTO-navnet. I Danmark kører delebilskonceptet KINTO Share og KINTO Flex, som er fleksibel udlejning i en kortere periode.

Med KINTO Share kan man vælge mellem forskellige biltyper lige fra den rummelige Toyota Corolla Hybrid og skarpe Toyota C-HR Hybrid til den større SUV, Toyota RAV4 Hybrid og snart også den fuldt elektriske varebil Toyota Proace. Både brugeroprettelse, booking og betaling foregår via den gratis KINTO app, hvor det også er muligt at se de faste pladser, hvor bilerne holder parkeret.

KINTO-navnet stammer fra det japanske ord KINTO-UN, der direkte oversat betyder flyvende nimbus. Det er betegnelsen for en magisk og venlig sky, der giver on-demand transport til en berømt animeret karakter i Japan.

KINTO-UN er således en service, som dukker op, når den animerede figur har brug for det, og kan transportere figuren, hvorhen den ønsker, så snart den ønsker det. Ligesom KINTO-UN ønsker KINTO at være tilgængelig hver gang en kunde ser efter nemme og smarte måder at bevæge sig rundt, når som helst, og hvor som helst.