Toyota løfter sløret for ny stor varebil på el

Toyota fuldender nu sin brede palette af varebiler til danske kunder og løfter sløret for en helt ny og stor varebil i 3,5 tons klassen med navnet Toyota PROACE MAX. Den kan både fås som kassevogn og som chassis samt med dieselmotor eller fuldt elektrisk. Samtidig giver Toyota også sine i forvejen kendte varebiler, PROACE og PROACE CITY, en opdatering på design og teknik med bl.a. længere rækkevidde på ren el.

Toyota PROACE Max

Det skal være muligt at få dækket sine behov til mobilitet hos Toyota, uanset om det er til privat eller erhvervsmæssigt brug. Toyota føjer derfor en ny, stor varebil i 3,5 tons klassen til sit modelprogram. Den nye varebil får navnet Toyota PROACE MAX, hvilket altså signalerer, at der er tale om et erhvervskøretøj med ekstra god rummelighed.

PROACE MAX bliver den ubetinget største varebil i Toyotas modelprogram og kommer i Europa i seks konfigurationer med to forskellige akselafstande, tre længder og tre højder. Det betyder flere muligheder for at vælge lige nøjagtig den udgave, der kan løse ens behov. Den absolut største udgave af PROACE MAX får en varerumsvolumen på hele 17 m3 - svarende til hele 17.000 et-liters kartoner mælk.

Der er desuden gode muligheder for af- og pålæsning gennem den firkantede åbning med lav læssehøjde og døre i bilens fulde højde. Selve dørene åbner for første gang på en Toyota 270 grader, hvilket maksimerer kantstens læssepladsen og adgangen til varerummet.

Op til 420 km elektrisk rækkevidde

PROACE MAX kommer både med dieselmotor og i en fuldt elektrisk udgave med en rækkevidde på op tll 420 km ifølge WLTP-standarden. Det vil samtidig også være muligt at vælge PROACE MAX som kassevogn og som chassis med mulighed for forskellige opbygninger.

Toyota erhvervsafdeling, Toyota Professional, får dog ikke kun glæde af den helt nye, store varebil i 3,5 tons klassen. For samtidig giver Toyota også sine to mindre varebiler, PROACE og PROACE CITY, en opdatering på både design og teknik.

PROACE vil fortsat kunne fås med dieselmotor og som fuldt elektrisk varebil. Den opdaterede udgave er udstyret forbedret batteriteknologi, hvilket har medført en øget rækkevidde med 20 km, så PROACE Electric kører op til 350 km på en fuld opladning. Uanset om man vælger udgaven med diesel eller på el, går man ikke på kompromis med varerumsvolumen, der lyder på op til 6,6 m3. Samtidig byder PROACE fortsat på klassens bedste lasteevne på op til 1.400 kg.

Både diesel og el
Det er også på laste egenskaberne, at den kompakte varebil PROACE CITY i særlig grad skiller sig ud med et varerum på op til 4,4 m3 og op til 1.000 kg last afhængig af udgavens drivlinje. Den fuldt elektriske udgave er blevet udstyret med den seneste generation batteriteknologi, hvilket har øget rækkevidden med 50 km, så den opdaterede PROACE CITY vil få en elektrisk rækkevidde på op til 330 km.

De to opdaterede varebiler kan begge fås i personbilsudgaver med navnet PROACE VERSO med op til ni siddepladser og PROACE CITY VERSO med op til syv siddepladser.

Med de tre varebiler PROACE MAX, PROACE og PROACE CITY kan Toyota fremover tilbyde et komplet varebilsmodelprogram med udgangspunkt fra sine landsdækkende Toyota Professional erhvervscentre. Her vil man også med konceptet Toyota Relax kunne tilbyde op til 10 års eller 185.000 km serviceaktiveret garanti til alle varebiler, ligesom man i forvejen gør i hele sit modelprogram for personbiler.

Toyota vil på et senere tidspunkt løfte sløret for endnu flere informationer om både den helt nye PROACE MAX og de opdaterede PROACE og PROACE CITY samt offentliggøre tidspunktet for introduktionen.

Toyota PROACE Max